Studenti Západočeské univerzity v Plzni (ZČU) představili dva návrhy tramvají bez řidiče jako vizi dopravy pro rok 2050. Téma jim zadala jako semestrální práci plzeňská skupina Škoda Transportation, která vyrábí tramvaje, trolejbusy, vlaky a vozy metra. Návrhy autonomních tramvají vytvořili studenti fakulty designu a umění se svými kolegy z fakult strojní, zdravotnických studií a ekonomické, řekla ve středu pro ČTK mluvčí univerzity Šárka Stará.

Studenti znali jen počty a skladbu cestujících a kolejovou síť vedoucí centry evropských měst. Vše ostatní mohli definovat podle vlastního uvážení. Mladí designéři, konstruktéři, odborníci na bezpečnost a ochranu zdraví a marketing navrhli v zimním semestru dvě tramvaje, které v únoru představili hodnotitelské komisi.

"Hlavními tématy bylo rozčlenění interiéru, například odstranění tyčí, aby se u dveří nehromadili cestující a zrychlil se nástup a výstup. Stroj musel být vhodný pro sériovou výrobu a reflektovat technický pokrok," uvedl vedoucí ateliéru produktového designu Jan Korabečný. Za 20 let podle něj vzrostla kapacita baterií o čtvrtinu a dál poroste, podobné je to u konstrukčních materiálů. "Dále je nutné počítat s tím, že přibudou starší pasažéři a lidé s handicapem," uvedl.

První tým navrhl tramvaj na vodíkový pohon, která by pomocí čističky ovzduší zároveň zlepšovala kvalitu vzduchu ve městě. Konstrukce počítá pro případ krizové situace se skrytým místem pro řidiče. Designér Kryštof Rozumek se zvýšenými bočnicemi snažil navodit pro sedící pocit bezpečí a zároveň zpevnit skelet vozu. Systém držení má přimět cestující uvolnit po nastoupení do vozu prostor dveří. V exteriéru použil druhý designér David Muk jednoduché zaoblené tvary se zvýrazněním prostoru dveří. Cílem bylo vytvořit tramvaj jako přátelského robota s řadou užitečných služeb, jako jsou automatizované defibrilátory.

Druhý tým zvolil bateriový pohon. Designéři Tomáš Cibulka a Tereza Machů navrhli 12metrový vůz s měchy, které slouží jako deformační zóny a pohltí energii čelního nárazu. Variabilitu interiéru zajistí vysunovací sedačky, aby vozy mohly pojmout co nejvíce pasažérů.

"Nekomplikujme a netvarujme věci, které se tvarovat nemusí. Pokud máme nalákat lidi do hromadné dopravy, musíme udělat systémové změny. Změnit dekor či tvar sedaček nestačí," řekl Korabečný. Podle produktového manažera Škody Jiřího Vokouna vypadají obě autonomní tramvaje skvěle. S jejich trojrozměrnými modely studenti dále pracují a pro mezinárodní workshop DESING+ na 2. dubna připraví prezentaci ve virtuální realitě.